Spring til hovedindhold

Sådan investerer du i elbilers værdikæde

Elbil

Elbiler er ikke længere fremtiden. Men hvordan kan man som investor investere i omstillingen fra fossile brændstoffer til elektricitet, hvis man ser bort fra bilproducenterne?

Elbiler (EV’er – Electric Vehicles) er ikke længere fremtidens transportmiddel. De er nutidens. Med en stigende, global bevidsthed om klimaforandringer og en skiftende holdning til bæredygtighed har EV’er ikke bare fundet en plads på vejen – men også i forbrugernes hjerter.

Tidlige investorer i Tesla, en pioner inden for elbiler, har oplevet ekstraordinære afkast, hvilket illustrerer potentialet i sektoren, hvis man rammer rigtigt. Og mulighederne strækker sig ud over bilproducenterne. Et EU-forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035 har været medvirkende til, at flere bilproducenter har flyttet fokus fra fossile brændstoffer til elektriske de senere år – flere af producenterne har sågar besluttet at udfase de traditionelle benzin- og dieseldrevne motorer inden 2035.

Og netop det skifte i bilproducenteres fokus påvirker også værdikæden fra råmaterialer til opladningsinfrastruktur og tilbyder attraktive investeringsmuligheder.

Besøg Nordnets temaside om elbiler her.

Teslas kursudvikling fra start til nu

Kilde: Yahoo Finance. Egen tilvirkning. Fra 29/06/2010 til 25/08/2023.

Nuværende situation

I de seneste år har elbiler set en betydelig stigning i popularitet og salg. I 2022 nåede salget af EV’er en milepæl på 10 millioner biler, svarende til en andel på 14% af det samlede bilsalg. Det er en markant stigning fra tidligere år. Til sammenligning udgjorde EV’er kun 5% af alle nye bilsalg i 2020.

Landenes andele af det globale salg i 2022

Kilde: International Energy Agency. Egen tilvirkning.

På det globale marked er Kina, Europa og USA de førende regioner inden for elbilssalg. I spidsen står Kina med cirka 60% af det globale salg, svarende til, at over halvdelen af alle solgte elbiler i 2022 kører på de kinesiske veje. Efter Kina følger USA med omkring 10% af det globale salg, inden Tyskland og UK følger efter med henholdsvis 8% og 3,5%.

Mens de større markeder naturligt har domineret elbilssalget, ser man også udviklingslande som Indien, Thailand og Indonesien opleve vækst. I 2022 tredoblede salget af EV’er i disse lande sammenlignet med året forinden – med et samlet salg på 80.000 elbiler.

I overgangen fra fossile køretøjer til elbiler er batteriteknologi et centralt komponent. Ud over at bidrage til reduktionen af CO2- og NO2-emissioner fra transport, åbner batterier også op for nye økonomiske muligheder for producenter.

Kilder brugt i ovenstående: International Energy Agency.

EU-forbud kan accelerere udviklingen

I EU er der vedtaget et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035. I forbuddet lyder det, at alle nye biler fra 2035 ikke må udlede CO2. Det sker for at sikre, at transportsektoren fra 2050 kan blive carbonneutral. Og det har allerede nu sat gang i omstillingen for de europæiske bilgiganter. En omstilling, der smitter af på elbilssalget. I 2022 steg elbilssalget på tværs af Europa med 15% – så i alt 25% af alle nye, solgte biler var elbiler.

Kilder brugt i ovenstående: Europa-Parlamentet, International Energy Agency, Reuters.

Fremtidsudsigter

Analytikere forudser en fortsat positiv vækst inden for det elektriske bilmarked. I første kvartal af 2023 blev der registreret salg af flere end 2,3 millioner elektriske biler – en stigning på ca. 25% sammenlignet med samme periode året før. Fortsætter den vækstrate, kan det samlede salg for 2023 nå op på omkring 14 millioner biler. Det betyder, at elektriske biler vil udgøre 18% af det samlede bilsalg.

Battericelle-markedet mærker ligeledes en markant vækst. Forudsigelser peger på en årlig vækst på over 20% frem til 2030, hvilket kan resultere i en global markedsværdi på op til $360 milliarder. Under optimale forhold, hvor batteriteknologien følger væksttendenserne fra andre vedvarende energikilder, kan denne værdi endda nå op på $410 milliarder inden 2030.

Mens Europa og Nordamerika oplever en stigende interesse for EV’er, er batteriproduktionen allerede en etableret industri i Kina og Sydkorea. Det åbner for muligheder, hvor nye markedsaktører og regioner kan spille en vigtig rolle i den fortsatte udbredelse af EV’er.

Vietnam viser også tegn på at blive et voksende marked for elbiler i det kommende årti. Men der er udfordringer, som kan påvirke væksten. Begrænsninger som lav indkomst, mangel på incitamenter og en opladningsinfrastruktur primært designet til elektriske tohjulere kan potentielt bremse den hurtige tilpasning af EV’er i landet.

Kilder brugt i ovenstående: International Energy Agency, S&P Global, CNBC.

Potentielle risici og udfordringer

Selvom markedet for elbiler oplever en markant vækst, er der flere udfordringer, som industrien skal navigere igennem.

⚔️ Markedskonkurrence: Især i Kina er konkurrencen skærpet, hvilket har ført til priskrige. Desuden er skellet mellem dedikerede EV-producenter og traditionelle bilfabrikanter blevet mindre tydeligt på grund af diverse udfordringer som geopolitiske spændinger, forsyningskædeproblemer og inflation.

🔗 Forsyningskædekompleksitet: Forsyningskæden for EV’er præsenterer også sine egne udfordringer. Vertikal integration i elbilernes forsyningskæder kan hjælpe med at reducere fremstillingsomkostningerne og forbrugerpriserne. Dog kan det også føre til større markedskoncentration, hvilket potentielt kan reducere konkurrence og innovation.

📊 Investeringstendenser: Som EV-markedet modnes, ser tidlige producenter en reduktion i kapitalindsamling. Det skyldes øget konkurrence og hurtigere elektrificering fra større aktører. Investorer er begyndt også at vende blikket mod andre dele af værdikæden, fra batteriproduktion til genbrug.

Infrastrukturelle udfordringer: Elektriske vejsystemer, som kan oplade biler under kørsel, står over for høje omkostninger, hvilket kan begrænse deres udbredelse. I USA har udfordringer som stigende lagerbeholdninger og prisnedsættelser påvirket markedet. For eksempel har Tesla nedsat priserne, hvilket har ført til et generelt prisfald i elbilssegmentet.

💰 Økonomiske konsekvenser: Med flere EV’er på vejene kan regeringer opleve et fald i indtægter fra brændstofskatter, som ofte finansierer transportinfrastruktur. Det kan skabe økonomiske udfordringer, især i lande, der er stærkt afhængige af disse indtægter.

Kilder brugt i ovenstående: S&P Global, Reuters, CNBC.

Verdens 5 største elbils-aktier

AktieMarkedsværdi (DKK)*Afkast ÅTD
Tesla5.217,52 mia.120,71%
BYD620,37 mia.–10,31%
Li Auto271,89 mia.79,49%
NIO Inc.135,74 mia.4,11%
Rivian131,11 mia.15,74%

Kilde: Yahoo Finance. Egen tilvirkning. Fra 01/01/2023 til 25/08/2023. *Afkast i lokal valuta.

Investér i elektriske køretøjer

Mens mange investorer straks tænker på store navne som Tesla eller NIO, når de overvejer at investere i elbilsmarkedet, er der en hel verden af muligheder i hele værdikæden. Ingen kan forudsige, hvilke mærker der vil dominere markedet om 10 år, men der er en bred enighed om, at elbiler vil være mindst lige så fremtrædende som i dag. Fra råmaterialer til endelige produkter – her er nogle nøgleområder, hvor investorer kan overveje at placere deres penge for at få eksponering imod den voksende elbilssektor:

Opstrømsaktiviteter
Råmaterialer til batterier:
· Investering i mineselskaber, der udvinder lithium, kobolt, nikkel, grafen og uran, som er kritiske komponenter i batteriproduktion.

EV-komponenter:
· Investering i producenter af halvledere, som er afgørende for bilens elektronik, samt i producenter af elektriske motorer, sensorer og software til autonom kørsel og avancerede førerassistentsystemer.

Forskning og udvikling:
· Udvikling og design af nye teknologier til elektriske køretøjer, herunder batterier, effektelektronik og selve køretøjets design.

Eksempler på ETF’er:

Midtstrømsaktiviteter
Batteriproducenter:
· Investering i virksomheder, der producerer batterier til elbiler, som en direkte måde at tage del i EV-revolutionen på.

Elbils-producenter:
· Investering i etablerede bilproducenter, der udvider deres EV-linjer, samt i nye aktører, der udelukkende fokuserer på elektriske køretøjer.

Opladningsinfrastruktur:
· Investering i virksomheder, der producerer opladningsstationer, og dem, der udvikler hurtigopladningsteknologier.

Eksempler på ETF’er:

Nedstrømsaktiviteter og andet
Genbrug og Bortskaffelse:
· Investering i virksomheder, der fokuserer på genbrug af batterikomponenter, sikker bortskaffelse af udtjente EV-batterier, samt service og vedligeholdelse af EV’er, herunder batteriservice og -udskiftning.

Geografiske Markeder:
· Overvej at investere i regioner eller lande, der fører an i EV-adoptionen eller har betydelige reserver af nødvendige råmaterialer.

Relaterede Teknologier:
· Investering i hydrogen brændselsceller, som er en alternativ grøn transportløsning, og i virksomheder, der arbejder med denne teknologi.

Eksempler på ETF’er:

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
1 Kommentar
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Hans Revsbæk
Hans Revsbæk
2023-09-21 13:24

EV begrænser jo kun co2 i det omfang brugen af fossile brændstoffer i el-produktionen begrænses.