Spring til hovedindhold

Tesla kører fra kineserne, men konkurrencen spidser til

Tesla var længe enehersker på markedet for elbiler, men i løbet af de seneste år er konkurrencen øget markant. Især fra Kina, hvor flere spillere er kommet på banen for at konkurrere.

Tesla var længe enehersker på markedet for elbiler, men i løbet af de seneste år er konkurrencen øget markant. Især fra Kina, hvor flere spillere er kommet på banen for at konkurrere.

I denne blog ser jeg lidt på de seneste to år for Tesla, set i forhold til to af deres største konkurrenter i form af Nio og Xpeng. Der findes mange flere konkurrenter, som fx Lucid, Li Auto, Polestar, Rivian og Fisker, men de vil ikke blive gennemgået i denne blog, da mange af dem ikke har to års historik.

Konkurrencen fra de traditionelle bilproducenter som fx, Ford, BMW, Mercedes og Volkswagen bliver også intens fremover, så det bliver spændende at se, hvem der vinder kapløbet om fremtidens bilmarked.

Tesla har slået alt og alle på afkast: over 1000%

Tesla har været en super investering på lang sigt. Selvom aktien har været i modvind sidste år, har Tesla stadig leveret imponerende afkast på 1.092,8% over de seneste fem år (8. august 2022).

Kilde: Nordnet

Det er værd at bemærke, at i flere år gav Tesla nærmest ikke noget afkast. Men for de tålmodige investorer har gevinsten været enorm, og aktien tog virkelig fart primo 2020.

Tesla kontra Nio og Xpeng

Kilde: Nio, Xpeng og Tesla. Tal for Tesla er januar til juni, hvor Nio og Xpeng har juli med.

Som det fremgår af tabellen, producerer Tesla markant flere biler end Nio og Xpeng, men den årlige vækstrate er lidt større i de to kinesiske producenter.

Afkastudvikling sidste 2 år

Kilde: Egen tilvirkning og Yahoo Finance

Som det fremgår af afkastudviklingen de seneste to år, ligger Xpeng og Nio nærmest uforandret, mens Tesla er doblet i værdi. Alt den ”hype”, der var i elbilaktier i 2020, hvor Nio og Xpeng steg ca. 350% er i dag forsvundet, og det er kun Tesla, der har overlevet ”hypen” indtil videre.

Analytikerne tror mest på Nio og Xpeng – men har altid undervurderet Tesla

Jeg har set lidt på, hvem analytikerne tror mest på i fremtiden og har i den forbindelse brugt www.marketscreener.com:

Gennemsnittet af de analytikere, der følger de tre elbilaktier, ser klart største potentiale i Nio og Xpeng med potentiale på ca. 70%. Historisk har mange analytikere dog været ekstremt dårlige til at forudsige noget om Tesla, og mange har af flere omgange dømt Tesla ude – og taget fejl. Det bliver spændende at se, om de kan ramme bedre i fremtiden.

Fremtiden for elbiler ser lys ud

De seneste par år har den store overskrift om biler været udfordringer med leveringer. Ja, kunderne har nærmest stået i kø for at bestille ny bil, også selvom den først kunne blive leveret 10-12 måneder senere.

I 2021 var det globale bilsalg på 71,3 mio. stk. ifølge Forbes. Ud af disse 71,3 mio biler, var kun 6% elbiler (læs mere i Protocol), men forventningerne til elbiler er store i fremtiden. Det ser man blandt andet hos konsulenthuset BCG, som forventer, at elbiler i 2035 vil udgøre 59% af det årlige bilsalg. Så potentialet ser ganske stort ud, men det gør konkurrencen også.

Kapløbet bliver intenst

Tidligere havde Tesla nærmest eneret på markedet for elbiler, men konkurrencen intensiveres hele tiden, og den vil kun tage til herfra.

Volvo Cars og andre traditionelle bilproducenter har allerede annonceret, at de fra 2030 udelukkende vil producere elbiler.

Sammenligning af PE-værdier på udvalgte bilproducenter:

SelskabPE-værdi
Tesla57,3
BMW5,5
Mercedes-Benz5,4
Ford Motor8,6
Volvo Cars12,9
Volkswagen5,5

Tabellen viser, at Tesla handler markant dyrere end alle konkurrenter, hvis man udelukkende ser på PE-værdi. Men på den anden side, det har Tesla stort set altid gjort, og det har indtil videre ikke begrænset kursudviklingen på aktien. Nio, Xpeng og de øvrige ”rene” elbilskonkurrenter er ikke medtaget, da de stadig opererer med underskud.

Min næste bil skal helt sikkert være en elbil, det skal blot ikke være en Tesla. Det bliver spændende at se, hvilke producenter der tager størst markedsandele i fremtiden, og om det så også er fremtidens vinder på aktiemarkedet eller om der måske bliver flere vindere.

”Er spredning redning igen” – hvis du tror det, findes der en ETF du kan tjekke ud her.

Aktiesplit på vej i Tesla
Tesla har annonceret, at de den 24. august 2022 vil lave et split af deres aktier efter forholdet tre til en. Det betyder, at hver aktie i Tesla bliver omdannet til tre aktier, som hver har en tredjedel af den værdi, de havde før splittet. Hvis du fx har en aktie til kurs 900 før splittet, vil du efter splittet eje tre aktier i kurs 300.

I princippet har det ingen effekt, udover det psykologiske aspekt ved, at en aktie nu er billigere. Splittet sker 24. august efter børsen er lukket, så det er først fra 25. august, at man kan se ændring af kurs på markederne. Læs mere om splittet her.

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer. Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
21 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2022-12-29 11:14

Det farligste for Tesla er vel, hvis en fabrikant kom ud med et lettere og billigere batteri og dermed kunne producere biler som folk med jævne indkomster også kunne betale, en elbilens ford T. Måske når lithium-sulfur, solid state eller nikkel batterier udvikles. Spørgsmålet er om Tesla også kan omstilles til at producere en elbilens folkevogn. Jeg har det lidt med folk som har Tesla aktier, som folk der har købt elpaneler og lagringsbatteri, de er så opslugte af at have succes, at de ser for possitivt på deres investering. Hvad med muligheden verden over for at oplade alle de… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-08-26 15:41

Uha, Brian. Man kan hurtigt få ørerne i maskinen. Og det er der grund til. Den største grund er sammenligningsgrundlaget: Tesla er en teknologikoncern, der bl.a. producerer biler – ikke en bilproducent. Faktisk burde der have stået: “Tesla forøger konkurrenceforspringet”. Altså som investering og som vurdering af aktien – ikke bilen. “Konkurrenterne” vil løbende introducere deres EV’er – det er der ingen tvivl om – og med mere eller mindre held. Her er en (ikke komplet) liste hvor Tesla skiller sig markant ud. Flere af de nævnte punkter vil iflg. Elon Musk formentlig blive mere værd en bilproduktionsenheden. Full self… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-08-26 11:51

Prøv at sætte dig ordentlig ind i Tesla før du skriver en så uinformeret artikkel.

Gæst
Gæst
2022-08-26 10:43

Tak fordi I dækker Tesla, omend i en noget overfladisk artikel set gennem klassiske analytikerbriller. Dejligt at se at flere her i kommentarsporet forstår hvad Tesla i virkeligheden er for en virksomhed. Ingen grund til at gentage de gode pointer fra bl.a. Kent, Christer og Frederik, så jeg vil blot knytte en kommentar til “konkurrencen”. Hvad hvis målet for “konkurrencen” er hvor hurtigt vi kan få overgangen fra fossilbiler til elbiler til at ske (jf. Teslas mission – to accelerate the world’s transition to sustainable energy) og ikke om virksomhed X, Y eller Z haler ind på Tesla? Som en anden… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-26 10:53

Hej Lasse.

Jeg har allerede spurgt en analytikker om en dybdegående gennemgang, fordi det VIL jeg ikke lave, da mine kompetencer ligger andre steder.

Ikke sikkert, at vi kan få nogen til at lave analysen, men hvis den kommer, så ligger vi den på bloggen så snart den er klar.

Igen super dejligt, at der er så stor interesse i Tesla, som jo også er i top 10 blandt verdens mest værdifulde selskaber.

Tesla har været dygtige til innovation, så spændende at følge dem i fremtiden.

Gæst
Gæst
2022-08-26 09:38

Der er jo en grund til den forskel i P/E. Tesla’s salg vokser med ca 50% om aaret. Selv hvis de etablerede producenter oeger salget af elbiler mere end det – saa hjaelper det jo ikke paa vaerdien hvis salget af fossil biler falder tilsvarende. Det er fossil delen der er den store taber. Og selvfoelgelig vil tesla’s markedsandel af elbiler
falde – ogsaa selvom de naar deres maal paa 20 mio biler/aar

Gæst
Gæst
2022-08-25 10:42

Tænk at skrive at Xpang og Nio er de største konkurrenter. BYD er større end de 2 tilsammen og er den nærmeste konkurrent til Tesla. BYD producerer selv blade batterier og står aller stærkest af alle kinas producenter.

https://www.businessinsider.com/chinas-byd-dethrones-tesla-as-largest-electric-vehicle-maker-2022-7?r=US&IR=T

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-25 11:12

Hej Jim. Enig i, at BYD også er en meget stor konkurrent, men jeg skrev netop, at jeg blot havde taget et kik på 2 af de største konkurrenter.

Så ja, der er stor konkurrence i fremtiden på elbiler.

Tak for at dele link

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-26 09:01

Hej Brian,
Det er godtnok en tynd beskrivelse af Tesla aktien som investering og endda krydret med din egen holdning til køb af bil i fremtiden som om det er en dokumentation for øget konkurrence. Der skal ikke mange minutter til på utube for at finde i tusindvis af bedre analyser.
I bund og grund er læsningen af din artikkel spild af tid
Kan det virkelig ikke gøres bedre for en aktie der er Nordnets kunders største investering?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-26 09:34

Hej Jostein. Vi har ingen aktieanalytikkere tilknyttet, så derfor er blog mere til inspiration omkring, at konkurrencen stiger i fremtiden. Helt enig i, at der findes mange gode analyser af Tesla og bilindustirien. Jævnfør MarketScreener, så er der 37 analytikkere der følger Tesla og de er jo heller ikke helt enige omkring Tesla. Jeg siger hverken køb eller salg af Tesla, men påpeger blot, at jeg synes, der er andre elbiler, der har federe design pt. og derfor jeg hellere vil have en anden elbil. Måske vi kan få en aktieanalytikker til at lave en dybdegående gennemgang af Tesla her… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-08-20 10:35

Sjovt at forfatteren nævner, at hans elbil ikke skal være en Tesla. Omvendt er det fedt nok, at han lige selv sætter en fed streg under hans bias 😉 Og “Konkurrencen spidser til” – tja, det er den samme gamle traver, som vi har hørt igen og igen og igen de seneste 10 år. Selvfølgelig vil Teslas markedsandel falde relativt til hele elbilsalget, når flere producenter melder sig på banen. Men så længe Tesla sælger alt, hvad de kan producere – så kan man i mine øjne ikke tale om meningsfuld konkurrence – Teslas biler bliver revet væk i et… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-21 10:42

Hej Frederik

Fedt med alle de holdninger til Tesla. De har som jeg har skrevet gjort det konge i mange år og spændende at følge udviklingen fremover.

Tesla er den udenlandske aktie som fylder mest i formue blandt Nordnet’s kunder, så det er super at så mange har gjort en god investering.

Om Tesla kan gøre det ligeså godt næste 10 år aner jeg ikke, men konkurrencen bliver større tror jeg.

Så spredning er måske vejen for nogle investorer.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-22 14:47

Husk at Tesla ikke blot er en bilproducent. Tesla kommer til at gøre det endnu bedre om 10 år når de både har gang i deres energy storage og generation business oppe og køre sammen med FSD, robotaxi og humanoid robots. alle disse ting er nogle der i dag knap nok kan ses på earningsreporten men som elon har sagt at han forventer bliver større end bilforretningen – altså bilforretningen som han i 2030 mener er 20 millioner biler om året. Kort sagt er tesla først lige begyndt – og Brian jeg vil råde dig til ikke at vurdere Tesla… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-22 14:51

Hej Kent. Igen super fedt med alle de holdninger til Tesla. Jeg råder hverken til køb eller salg og jeg er helt enig i, at Tesla er meget andet end biler. 17.000 investorer i Nordnet Danmark har Tesla idag. Det bliver spændende af følge Elon og Tesla i fremtiden.

Gæst
Gæst
2022-08-17 16:30

Virker underligt at skrive “min næste bil skal være en elbil men helt sikkert ikke en Tesla”. Det er jo irrelevant især når der ikke gives en begrundelse. Desuden er det vigtigt at forholde sig til dette centrale spørgsmål: Hvor skal batterierne komme fra? Tesla har svaret, de producerer allerede batterier i Nevada og er i færd med at rampe produktionen flere steder. I STOR skala. Ingen andre vil kunne matche Teslas produktion af biler og batterier og da efterspørgslen er enorm globalt, er det sandsynligt at Tesla vil være klar markedsleder også i fremtiden. Og så tror jeg de… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-17 20:24

Hej Christer. Fedt, at I har holdninger til Tesla som jo virkelig har imponeret i mange år og banet vejen for elbiler for mange andre producenter.

Tesla laver super biler, jeg synes ganske enkelt blot, at der findes andre elbiler med federe design og derfor jeg ikke selv skal have en Tesla.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-20 14:43

Hvordan er dit eget valg af bil relevant for en vurdering af Tesla-aktien? Var det måske en idé at basere din analyse på virksomhedens nuværende og fremtidige indtjening, efterspørgslen på bilerne, firmaets ikke-eksisterende gæld (netto), omsætningsvæksten og overskudsgrad? Hint: De laver mellem 30 og 40 procent i overskud. Det er madness i bilbranchen og det er underligt, at du ikke nævner de facts.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-25 10:43

Jeg er grundlæggen enig I at dig om Tesla. Men kig lige på BYD. De producerer selv blade batterier hvilket Tesla ikke kan endnu.

https://www.businessinsider.com/chinas-byd-dethrones-tesla-as-largest-electric-vehicle-maker-2022-7?r=US&IR=T

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-08-26 14:44

Teslas evne til at producere biler overstiger langt BYD’s. BYD’s produktion er så begrænset at deres batteri produktionsevne er højere end deres evne til at aftage batterierne. Tesla er stor aftager af BYD batterier, det er LFP batterier som de producerer og de giver god mening i ikke performance biler som ikke skal have en super lang rækkevidde. Deres energitæthed er ikke i nærheden af Teslas nye 4680 batteri som også kan produceres langt hurtigere. Når Tesla ikke har valgt at fokusere på LFP endnu så er det fordi det tager tid at rampe produktionen af bilfabrikkerne, de kan ikke… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-08-17 08:59

Hvis man mener at xpeng og Nio har størst potentiale så vil jeg meget gerne høre begrundelsen for dette. Tesla har en fod i så mange forskellige forretninger hvor xpeng og Nio blot er bilfabrikanter. Jeg ser klart størst potentiale i tesla og ikke mindst klart bedste risikojusterede investering. Der er ingen sansynlighed for at tesla går konkurs mere, men der er reel mulighed for at de andre opstartsvirksomheder gør. OG der er også overvejende stor sansynlighed for at mange af de gamle bilmærker gør – Crystler, ford, vw, GM osv. Jeg mener dog ford og vw har en cahnce… Læs mere