Spring til hovedindhold

Tesla er kongen, men…

Der hersker ingen tvivl om, at det er Tesla, der sidder på tronen, når vi taler om el-biler og hype om en enkelt aktie.

Man kan mene, hvad man vil om Elon Musk, men han har troligt holdt fast i sin vision igennem mange år. Også selv om adskillige eksperter har sagt, at Tesla var overvurderet, og deres værdiansættelse ikke var holdbar.

Ja, aktieanalytikerne har nærmest stået i kø for at tale Tesla ned igennem de seneste 5 år, og mange har forgæves forsøgt at gå kort og shorte Tesla.

Men sandheden er, at det er de private investorer, der ikke har lyttet så meget til analytikernes pessimisme, der har været de bedste til at ramme Tesla, og fået deres tiltro belønnet i form af afkast.

30.204 private investorer hos Nordnet har allerede investeret i Tesla, og afkastet på Tesla-aktien har haft turbo på. 3.016 procent seneste fem år (pr. 03.11.2021), men i perioden fra 2017 til 2020 skete der ikke meget med aktiekursen.

Kursgraf på Tesla sidste 5 år

4,6 x Novo

Tesla har i dag (2. november 2021) en markedsværdi på 1.177 MIA USD, hvilket er 7.544 MIA DKK. Til sammenligning har Novo Nordisk (Danmarks mest værdifulde selskab) en markedsværdi på 1.633 MIA DKK. Tesla er altså ca. 4,6 gange så meget værd som Novo Nordisk.

Tesla har sidste fem kvartaler rent faktisk leveret et overskud på mellem 1,8 MIA. USD til 3,2 MIA. USD pr. kvartal. Læs seneste regnskab fra Tesla her.

Kan Tesla blive ved at være forrest?

Men kan Tesla blive ved med at være så langt foran sine konkurrenter på el-biler? Det er det store spørgsmål, som vi alle gerne vil have svar på. Men hvem er rent faktisk de største konkurrenter til Tesla?

Ud over de rene el-bils producenter som fx Nio, Li Auto, Pole Star, Fisker, Lucid Group og Xpeng, så er flere af de traditionelle bilproducenter som Volkswagen, Daimler og Volvo begyndt at fokusere mere på el-biler. Fx har Volvo Car en strategi om udelukkende at producere el-biler senest i 2030.

Markedsværdi på udvalgte el-bils producenter

Egen tilvirkning pr. 3. november 2021

Afkast seneste år på udvalgte el-bilaktier

Kilde: Egen tilvirkning pr. 3. november 2020- 3. november 2021

Konkurrencen bliver i fremtiden markant større for Tesla, så måske investorerne skal sprede deres risiko på flere aktører – og måske også tænke de mere traditionelle bilaktier ind i porteføljen.

Kongen er død, kongen længe leve!

Tesla er kongen lige nu – men selv monarker kan ende med at blive skiftet ud, og store imperier har det med ikke at vare evigt. Så hvor længe kan Tesla blive på tronen?

Spred din risiko på flere aktører

Hvis du ønsker at sprede din risiko på flere el-biler, så har du et udvalg her:

Traditionelle bilproducenter:

ETF’er med fokus på elbil eller batterier:

Ny bejler til tronen: Rivian står klar i kulissen

Amerikanske Rivian er specialiseret i elektriske pick-up trucks og forventes at få deres børsdebut i næste uge i USA. Ifølge CNBC forventer Rivian at have en markedsværdi på helt op til 54,6 MIA. USD, hvilket er på niveau med Lucid Group.

Detaljer omkring IPO:

  • Prisinterval på 57$ – 62$
  • Kendte investorer i Rivian
    • T. Rowe Price
    • Ford Motor
      • Ejerandel på ca. 12% jf. ukendt kilde til CNBC
  • Amazon har planer om at benytte 10.000 vans fra Vivian i 2022 og 100.000 vans i år 2030 til at bringe deres varer ud til kunderne.
  • Man kan IKKE tegne i IPO i Rivian via Nordnet, men Rivian kan handles på første børsdag, som er forventet i uge 45.

Læs artikel fra CNBS omkring Rivian her.

Info om IPO, som er indsendt til de amerikanske myndigheder findes her.

Når man tænker på hypen vi oplever om Tesla, må man sige, at det bliver ekstremt spændende at se, hvordan markedet tager imod IPO af Rivian, og hvordan de øvrige bejlere til titlen som elbilernes konge reagerer på dette.

Anm: Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.
Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.
Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse, og er ikke et tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg. Historisk afkast er ingen garanti for et fremtidigt afkast, og investering kan medføre tab.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
17 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Kent K Jensen
Kent K Jensen
2021-11-05 11:51

Nu har jeg selv over 50% af min portfolio i tesla og har nydt rigtigt godt af den seneste stigning. Jeg føler dog at når folk taler om Tesla så glemmer de at tesla altså er meget mere end blot en bilproducent. Det gør desuden ikke en forskel om der kommer andre mærker på markedet, der er rigeligt plads til alle. Dog glemmer folk at tage højde for alle de forskellige inkomststrømme som tesla er ved at skabe sig, det bliver heller ikke nævnt i denne artikel. Teslas inkomststrøm består pt hovedsageligt af bilsalg. Men i fremtiden vil de tjene… Læs mere

Carsten
Carsten
Svar til  Kent K Jensen
2021-11-08 19:26

Tesla er ikke en kun en bilproducent, det et en AI virksomhed, de har støvsuget USA for de skarpeste AI hjerner. Deres AI spreder sig til et hav af andre brancher

Allan
Allan
Svar til  Kent K Jensen
2021-11-09 20:28

Hvornår forventes Tesla at komme med en billigere bil? En Tesla 3 er da meget fed men også ret dyr.

Kent K Jensen
Kent K Jensen
Svar til  Allan
2021-11-18 14:30

inden 2025 er planen at lancere en tesla “model 2” som den uofficielt hedder lige nu. En bil der i USA skal koste under 25.000 dollars inklusiv FSD.

Henrik
Henrik
Svar til  Kent K Jensen
2021-11-12 09:37

Tesla er i fuld gang med at optimere produktionen, så det bliver endnu billigere for dem at producere biler. Det betyder, at de i fremtiden kommer til at tjene endnu flere penge per bil, de sælger. Og næsten alle pengene bliver investeret tilbage i virksomheden, som vokser med mere end 50 procent om året. De etablerede bilfirmaer forsøger også at producere elbiler, men de tjener ingen penge på dem. Samtidig udhuler salget af elbiler deres salg af benzinbiler, hvor de faktisk har en (lille) fortjeneste. Derfor har de været meget nølende med at komme i gang med omstillingen. Om ti… Læs mere

Palle Andersen
Palle Andersen
Svar til  Kent K Jensen
2021-11-12 09:39

For mig er prissætningen simpelthen bare for høj. Jeg læste en artikel forleden dag, hvoraf det fremgik, at FCF to market på aktien lå på over 350. Det vil de facto sige, at Tesla skal kunne 350-doble deres frie cash flow, for at kunne retfærdiggøre den aktuelle prissætning. De analyser jeg har set fra de analytikere, som er positive på Tesla forudser derudover, at Tesla både kan (mere end) fordoble deres bruttomargin og EBITDA-margin på mindre end 5 år. Det tror jeg ikke på er muligt. Især ikke, når konkurrencen fra de andre bilproducenter stiger. Mht. cash flowet, så skal… Læs mere

Kent K Jensen
Kent K Jensen
Svar til  Palle Andersen
2021-11-18 14:40

Teslas ledelse vil have samme struktur om de producerer 0,5 mio eller 10 mio biler. Det er Elon meget opmærksom på. I forhold til at konkurrenterne skal indhente tesla så se det fra denne analogi. Hvis du utrænet skal løbe mod Usain Bolt, og usain bolt får et forspring på bare 2 minutter. Hvor mange år skal i så løbe inden du indhenter Usain? mit bud – for evigt. Tesla har de bedste ingeniører og den bedste leder, samt handler meget hurtigere end de gamle fabrikanter. Tesla har meget mere data end alle andre har hvilket giver dem et enormt… Læs mere

Tommy Carstensen
Tommy Carstensen
2021-11-06 15:39

Er der nogen grund til, at BYD ikke er naevnt?

Rene
Rene
2021-11-08 19:17

Nu ved jeg godt det er mest lastbiler, men hvad med Nikola? Eller er Nikola fortid? Jeg satsede desværre på dem da de var på toppen. Håber de stadig har en fremtid

Henrik
Henrik
Svar til  Rene
2021-11-12 22:47

Nikola er en svindelvirksomhed, der går konkurs indenfor de næste par år. Du kan sikkert tjene en skilling på at shorte den.

Henrik
Henrik
Svar til  Rene
2021-11-12 22:48
Allan Wind
Allan Wind
2021-11-12 10:10

Jeg er meget enig med Kent. Noget af det mest unikke ved at investere i Tesla, er hvor transparente nyheder man som aktionær kan opnå omkring aktien og det marked virksomheden opererer i er. Der findes et hav af valide “real time” nyheder/nyhedskanaler (herunder youtubere) omkring aktien, som for ingen andre aktier på markedet. Et hav af Youtubere foretager ikke andet – fra morgen til aften (de lever simpelthen af det) – mange gange med hvert sit speciale/hjørne af virksomheden (fx. teknologiske fremskridt, patenter virksomheden opnår (som analyseres i dybden), softwareoptageringer (helt nede på kode-niveau), produktionskapacitetens udbygning (droner flyver jævnligt… Læs mere

Henrik
Henrik
Svar til  Allan Wind
2021-11-12 12:37

Spot on!

Jens
Jens
2021-11-12 18:37

Et andet spændende element er Elon’s Starlink projekt via Space X. Starlink bliver formentlig lanceret som et selvstændigt selskab, men en spændende tanke er at han snart kan tilbyde højhastighedsinternet (via satelitter) til alle Tesla bilejere. Uden nogen form for afhængighed til eksisterende teleudbydere! Det kræver formentlig tilkøb af ny data modtager i bilen – men det kunne blive en standard i nye fremtidige biler. Forestil Jer alle de ‘køre-data’ han kunne indsamle via Starlink hvis det blev gennemført.